Zamiast zwalczać zapobiegaj – unikaj błędów podczas montażu

Nawierzchnie geoSYSTEM cieszą się poszanowaną opinią dotyczącą ich użytkowania, lecz zdarza się iż nie zawsze dotarcie do zamierzonego efektu odbywa się bez komplikacji. Nierówności, pęknięcia, wybrzuszenia – to nie efekt wadliwego produktu, a jego niewłaściwego montażu. Co może doprowadzić do tego typu problemów? Jak zapobiec błędom popełnianym w sztuce układania kratek geoSYSTEM?
ZACZNIJMY OD PODBUDOWY
Pierwsze kroki powinniśmy podjąć już na samym początku, poprzez odpowiednie dostosowanie wysokości podbudowy do przeznaczenia nawierzchni i częstotliwości ruchu. Prawidłowo przygotowana podbudowa zagwarantuje stabilność oraz, co najważniejsze wytrzymałość. Jeżeli grunt rodzimy nie jest gliniasty, a nawierzchnia przeznaczona jest do ruchu pieszego, wystarczającą wysokością podbudowy jest 10 cm, natomiast w przypadku samochodów osobowych – 30 cm. Odrębnie traktować należy ruch ciężki, który wymaga przygotowania nawierzchni z podbudową na 40-50 cm. Na gruntach mniej przepuszczalnych takich jak glina, powinniśmy zadbać o głębsza podbudowę – około 20 cm.

PAMIĘTAJMY O DYLATACJI
Eko kraty wykonane są z tworzywa sztucznego, w pełni przeznaczonego do recyklingu. Z właściwości fizycznych wynika że tworzywo przy wyższych temperaturach rozszerza się, a przy niskich kurczy. Jest to niestety aspekt często nieuwzględniany podczas układania i łączenia ze sobą kratek. Aby uniknąć nieestetycznych wybrzuszeń lub pękania nawierzchni należy pamiętać o odpowiedniej dylatacji. Niestabilność wymiarów wynosi +/-3%. Jeśli nawierzchnia ma szerokość 4 m tzn że kraty mogą się rozszerzyć o 12 cm. W związku z czym należy zachować odstęp między kratką a innym stałym elementem (np krawężnikiem betonowym) po 6 cm z każdej strony. W ten sposób nie zakłócimy naturalnej pracy nawierzchni podczas zmiennych warunków atmosferycznych.

ZADBAJMY O WYPEŁNIENIE
Ostatnim etapem montażu jest wypełnienie eko kraty. Jeśli decydujemy się na kamień to kruszywo nie powinno być mniejsze niż 8 mm. Optymalną frakcją jest 8-16 mm. Istotne jest aby było samoklinujące czyli o ostrych kształtach a nie obłych. Zbyt drobny kamień wpada pod kraty i tworzy wybrzuszenia.
Wariantów mamy sporo, natomiast przy każdym z nich należy zastosować się do jednej zasady: równomiernego wypełnienia krat geoSYSTEM. Pamiętajmy, że ścianki powinny zawsze być całkowicie zasypane kamieniem lub zarośnięte trawą. Ryzyko uszkodzeń mechanicznych zwiększa się gdy pozostawiamy ścianki kraty nawet częściowo niezasypane. Powinniśmy o tym również pamiętać podczas eksploatacji. Warto dodać, że ma to pozytywny wpływ na estetykę naszych nawierzchni.

Stosujmy się do powyższych zaleceń i wspólnie zapobiegajmy pojawianiu się jakichkolwiek komplikacji z kratką geoSYSTEM. Należy pamiętać o cechach charakterystycznych dla naszej nawierzchni i jej przeznaczenia. Dzięki prawidłowemu montażowi będziemy mogli przez lata cieszyć się trwałą i w pełni funkcjonalną ekologiczną nawierzchnią.
Pobierz instrukcję montażu TUTAJ


Czy kratki trawnikowe geoSYSTEM nadają się pod samochód?
Szukasz sposobu na zielony podjazd, który jednocześnie sprosta ciężarowi samochodu?...
Czytaj więcej

Zrównoważona retencja wody w miastach z wykorzystaniem eko kratki geoSYSTEM
Zmiany klimatyczne stawiają miasta przed poważnymi wyzwaniami w zakresie zarządzania...
Czytaj więcej

Eko kratka na drodze pożarowej a powierzchnia biologicznie czynna – opinia prawna.
Definicja prawna drogi pożarowejJak prawo reguluje wymogi odnośnie powierzchni biologicznie...
Czytaj więcej